Saturday, July 28, 2012

rensa ur kylen-soppor

har hunnit med 3 soppexperiment idag, varav 2 var lyckade, iaf ur synvinkeln ätbara. det var inget jag kommer vinna pris för, men helt ok mat liksom.

soppa 1; selleri och vitkålssoppa

hade nästan en hel - vad säger man, kvist? skälksamling? - selleri i kylen och större delen av ett mindre vitkålshuvud, och båda var, som vi säger, på väg ut, så jag sköljde, skar bort fula bitar och skivade alltihop (även blasten på sellerin!). Sen kokade jag upp sådär en liter vatten med 2 buljongtärningar och 3 hela vitlöksklyftor och la i sellerin först, eftersom den tar längre tid på sig än vitkålen. vintervitkål kanske tar ungefär lika lång tid, men jag hade den färska varianten. efter några minuter la jag i vitkålen, och sen fick det koka tills det var mjukt. jag hade en 2 dagar gammal bit baguette som jag dränkte i olja med pressad vitlök i och rostade i ugnen på 175 grader.

det blev gott, men det hade nog funkat bättre som bas i en grönsakssoppa med lite fler grönsaker i, för även om den var smakrik så var den lite enkelspårig. krutongerna var ett plus, både för textur och smak.



basingrediens för soppa 2 och 3; uppblötat bröd

jag hade även några RIKTIGT hårda och gamla bitar baguette som inte ens gick att skära i, fast de hade inte möglat, så jag provade att blöta upp dom. jag kokte upp vatten och blandade i buljongtärning efter instruktionen (1 tärning per 5dl) och hällde i ett rostfritt kärl. sen petade jag i brödet, la en tyngd på och lät det ligga i blöt i 3 timmar.

det blev mjukt, blött och väldigt uppsvält! sen la jag bitarna i matberedaren och förvandlade det till flytande form. det såg ut såhär





soppa 2; den misslyckade svamp & brödsoppan

detta funkade bra i mitt huvud men blev inte särskilt gott, tyvärr. jag tror det berodde på att champinjonerna helt enkelt var för gamla. jag skivade champinjoner och kokte dom i ganska lite buljong i typ 10 minuter så buljongen tog smak, sen hällde jag det i matberedaren för att det skulle bli söndermixat. det blev det, fast inte helt, utan där var små små gryn kvar av svampen. sen blandade jag detta med ungefär lika mycket av det mixade brödet ovan. det smakade inte äckligt, men ganska lite och det var lixom inte så inbjudande. better luck next time!

soppa 3; tomat och brödsoppa

skam den som ger sig! i sann italiens anda så hackade jag två vitlöksklyftor, hällde i kastrull med varm olivolja och lite chiliflingor, och nästan-fräste en stund. sen på med en tetra med krossade tomater som fick koka en liten stund med en halv tärning buljong. rev i några blad färsk basilika också. när såsen smakade bra så hade jag i 2 dl av det mixade brödet. lo and behold, det var gott! funkar faktiskt både som soppa och som pastasås.



1 comment:

frazor said...

Det heter "en bunt selleristjälkar", har jag hört.

Åh vad jag älskar att dryga mig ibland. Eller nej, nästan jämt faktiskt. :P