Friday, July 6, 2012

kokbokskärlek

någon av dom engelska tv-kanalerna (channel 4?) visar en serie med matlagning som heter river cottage, har ni sett den? den visas med jämna mellanrum på svt. hursomhelst, så har den hållt på rätt många år nu, och huvudpersonen, hugh fearnley-whittingstall, är mycket inne på ekologiskt och närodlat och gör-det-själv, vilket jag gillar sådär i största allmänhet. och nu till det extra fina; den senaste säsongen kör han helt köttfritt, inte bara i programmen, utan tydligen 4 månader under tiden de spelade in säsongen, OCH det hela är släppt som en kokbok. som jag har köpt. (här är den)

boken heter river cottage veg every day (ej översatt alltså) och den är fantastisk! jag har bara haft den några dagar och inte hunnit laga något ur den (och inte hunnit igenom alla 416 sidor heller!), men recepten är roliga och varierade, och med vissa idéer som jag aldrig fått själv. och jättefina bilder! han visar en stor respekt och kärlek till matlagning utan kött; det är inte en massa ersättning eller kommentarer som att detta-passar-även-med-bacon (som jag sett i flertalet vegetariska kokböcker tidigare). tvärtom så proppar han för att det inte är en vegetarisk kokbok, i dess traditionella betydelse, utan en hyllning till grönsaker, och bakom finns en vilja att folk (britter) borde äta mer grönsaker.

jag är helt såld. snart ska jag börja laga grejer ur den och då får vi hoppas att det smakar lika gott som det låter och ser ut på bilderna.

blev du intresserad, så finns säsongen utlagd på youtube här. många av grejerna dom lagar i serien är i boken, men inte allt, och där är även en hel del annat med i boken. tell me what you think!

No comments: