Tuesday, July 15, 2014

min bästa veganska bakning

först: lite knep för vegansk bakning utifrån recept i vanliga receptböcker (ex. "7 sorters kakor" som är en fantastisk bakbok);
1. komjölk går i stort sett ALLTID att byta ut mot sojamjölk.
2. använd mjölkfritt margarin när receptet säger smör eller margarin. även då det endast säger smör går det toppenbra med mjölkfritt margarin. (jag använder nästan alltid mildas mjölkfria margarin, men det finns andra märken oxå, samt milda culinesse istället för smält margarin ibland, pga palla smälta margarin.. milda culinesse står inte utmärkt som mjölkfritt som vissa andra flytande margariner, men det är mjölkfritt. when in doubt, read the label :) )
3. i vissa typer av kakor (och mat!) (inte alla) funkar det att byta ut ägg mot en blandning av 1 msk sojamölk och 1 msk potatismjöl. mängden kan behöva korrigeras, så prova dig fram.

nu, recepten!

vanliga kanel- eller kardemummabullar, som jag skrivit om här.

vegansk sockerkaka med massa kardemumma enligt det här receptet från Det Gröna Skafferiet. Asgod och väldigt saftig. fast jag tar nog iaf en matsked kardemumma.. (älskar kardemumma). denna smeten går oxå finfint att göra muffins på. klicka ner i muffinsformar i muffinsplåt och grädda kortare än sockerkakan, skulle gissa ca 15 minuter, men prova dig fram.



vegansk kladdkaka enligt ett recept från "Kakboken utan ägg och mjölk" som finns på facebook. Eftersom receptet står inuti en facebook-uppdatering så skriver jag ut det här, men gå gärna in och kolla på deras sida för mer godsaker! ps. Sandra säger att detta är den godaste kladdkaka hon nånsin ätit, så, high praise! :)

125 g margarin
1 dl rumsvarm naturell sojayoghurt
2 dl strösocker
2 dl florsocker
2 ½ dl vetemjöl
1 msk majsstärkelse
4 msk kakao
1 krm bakpulver
1 krm salt
Smörj och bröa en springform. Smält margarin och blanda med yoghurt. Vispa ihop med socker, florsocker, mjöl, majsstärkelse, kakao, bakpulver och salt. Häll i formen och grädda i mitten av ugnen i 200°C i 18-20 minuter. Servera varm eller kall. 

Jag har korrigerat mängden lite pga att i min form med avtagbar botten så genererade denna mängden smet för tunn kaka. jag tar istället 1,5 gång av allting. och låter den vara inne i ugnen ca 25 minuter istället, men testa med en sticka! jag bröar med kokos. För att du ska slippa räkna om det så är det här:

190 g mjölkfritt margarin
1,5 dl rumsvarm naturell sojayoghurt
3 dl strösocker
3 dl florsocker
3+3/4 dl vetemjöl
1,5 msk majsstärkelse
6 msk kakao
1,5 krm bakpulver
1,5 krm salt

hastbullar eller kaffebullar, ursprungligen från 7 sorters kakor.

till 20 stycken:
5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 dl socker
1 msk kardemumma (pga älskar kardemumma!)
100 g flytande mjölkfritt margarin
1 msk potatismjöl
2 dl + 1 msk sojamjölk

+sojamjölk till pensling
+pärlsocker

blanda ihop mjöl, bakpulver, socker, kardemumma och potatismjöl i en skål. häll över det flytande margarinet (ställ skålen direkt på hushållsvågen om du tycker det är bökigt att mäta upp, det brukar jag göra!) och rör till grynig massa. tillsätt sojamjölken och arbeta raskt ihop smeten.
klicka ut i bullformar. Pensla med sojamjölk och strö pärlsocker över. grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.

 

No comments: