Sunday, October 20, 2013

syrade grönsaker

idag satte jag min första burk någonsin av syrad kål! i glädjeyran satte jag sedan burk nr 2, innehållande förutom kål även morot. det återstår ju att se hur resultatet blir, men såhär gick jag till väga iaf: inspiration och recepet hämtat ur senaste numret av buffé (nr 8 2013).

1. sterilisera glasburk
jag valde en sån glasburk med glaslock som sitter ihop, för dom finns ganska billigt att köpa på typ ica och liknande. först diskade jag burkarna i diskmaskinen utan gummiring. sen steriliserade jag burkarna i ugnen på ugnsplåt 20+ minuter på 100 grader. gummiringen kokade jag 5+ minuter i vatten på spisen. sen såg jag till att tvätta händerna innan jag tog i den.

2. strimla vitkål
jag strimlade ett helt vitkålshuvud, det blev ungefär 1,7 kg färdiga strimlor. (till burk nummer 2 grovrev jag morötterna.) det är ganska mycket volymmässigt, så det stora rostfria stålbaljan kom fram.

3. salta och dra ut vätska
enligt receptet i buffé beräknas saltet (OBS! jodfritt salt!) 1 msk/1,75kg grönsaker. jag blandade kålen med 1 msk salt och lät det sedan stå en kvart eller så för att saltet skulle börja dra ut vätskan. sen knådade jag kålen, och till slut bankade med en träslev. det var en del vatten på botten av baljan när jag var klar.

4. smaksätt
jag hade i 1 tsk hela kumminfrön, för det föreslogs i receptet. blanda.

5. mosa ner i burken
träslev var toppen här, för kålen ska packas hårt och luft får inte förekomma. jag packa ner ca 3 handfull kål i taget och mosade/bankade sen med träsleven så det packades hårt och vätskan kom längre och längre upp i burken.

6. stäng burken och ställ mörkt
enligt receptet ska det lämnas 2 cm tomt upp till locket, samt att grönsakerna ska täckas helt av vätskan. sen ska den stå i rumstemperatur men mörkt 1-2 veckor, och den ska luftas 1-2 ggr om dan för att lätta på trycket, tills det inte pyser längre. jag ställde mina burkar under en papperspåse i köket.

7. vänta och se.
det är här jag är nu. spännande!!

No comments: