Wednesday, October 30, 2013

barnmat till 7-månaders del 2

alltså, jag är inte någon motståndare till färdig barnmat på burk. jag tycker det är bra att det finns, det  har bara inte riktigt funkat för oss av två ganska enkla anledningar. 1. utbudet av vegetariska alternativ är väldigt begränsat, och 2. det är dyrt.

dock blev det en burk i söndags, och jag måste få reagera lite på detta. jag köpte hipps broccoli och pasta från 6 månader (12 kr). låter jättebra! eller hur? elliott, som i vanliga fall äter väldigt bra, var inte imponerad, och inte jag heller. den smakade stärkelse (aka klister), och den var gul. sist jag kollade var broccoli grönt, även när den är mixad..

bara för att kolla så lagade jag egen mat på broccoli, och surprise surprise, den blev grön.

hirs med majs och broccoli
ger ca 5 portioner

du behöver
1/2 dl okokt hirs
1 burk majs
ca 300 g fryst broccoli eller motsvarande färsk
en kruka färsk koriander eller motsvarande hemodlat, även skälkar
lökpulver
rapsolja

gör såhär:
koka upp hirsen i 1 dl vatten, slå sedan av vattnet (för att bli av med bitterämnena i skalet) och fyll på med 1 dl färskt vatten och koka upp igen. krydda med lite lökpulver. koka på svag värme under lock ca 10 minuter (häll på lite vatten till ifall det kokar torrt) och ställ sedan av kastrullen och låt det stå och eftersvälla i ca 15 minuter.

koka broccolin tills den blivit mjuk i osaltat vatten. koka även majsen tills den blivit mjukare.

finhacka koriandern.

blanda hirs, broccoli och majs i en burk som är bra att mixa i, och mixa den till puré. ha i koriandern och mixa lite till. när konsistensen är bra, blanda i rikligt med rapsolja.

servera ljummen.



No comments: