Thursday, July 25, 2013

mer bakning

bakade även hallongrottor, men här följde jag recept från receptböcker slaviskt. alla recept på hallongrottor verkar dock vara exakt likadana, så jag tror inte nån stämmer mig för plagiat. hämtade receptet ur boken "100 bullar kakor tårtor ur allt om mat" (2000) som jag använt ganska mycket i mina bakdagar.

20 st hallongrottor

200 g mjukt smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
ca 1 dl hallonsylt (eller hallon-björnbärssylt som jag använde, för de var det vi hade hemma)

såhär gjorde jag:
rör smöret, sockret och vaniljsockret smidigt. blanda mjöl och bakpulver och rör i det i smörgeggan. samla ihop smeten på ett bakplåtspapper på bordet och forma till en rulle, typ tjock. ta hjälp av bakplåtspappret när du formar. låt rullen vila en stund och dela den sen i 20 lika stora delar. rulla varje del till en boll och ploppa ner i en form (småkakeformar heter dom jag använder). tryck sedan tummen i mitten av varje boll så där blir en fördjupning. klicka i en liten tesked sylt i fördjupningen på varje kaka.
grädda i mitten av ugnen på 175 grader, ca 15 minuter.

No comments: