Sunday, November 18, 2012

kålburritos

hade ett paket tortillas och en bit rödkål hemma som bara låg och skräpade, så jag tänkte burritos.

såhär gick det till:
jag strimlade rödkålen och stekte upp den i olja tills den blev mjuk.
sen gjorde jag lite fast färssås med tacokryddor (spiskummin, paprika, cayennepeppar, lök, vitlök, peppar) på sojafärs, tomatpuré och en liten burk medium tacosås. (enkelt: häll torkad sojafärs i uppkokt vatten med buljong, släng på ett lock och låt stå i 10 minuter. sila av vattnet, krama ur lite av återstående vatten, och värm sedan färsen tillsammans med tomatpuré, tacosås och kryddor i en kastrull tills den smakar som det ska och inte är för blöt.)
sen delade jag upp ingredienserna (+ hyvlad ost!) i mina tortillabröd, i en sträng i mitteln, och rullade ihop dom. Jag la dom i en ugnsfast form och la hyvlad ost ovanpå. slutligen skvätte jag lite vatten på dom så brödet inte skulle torka i ugnen.
dom fick gratineras i ugnen (200 grader) tills osten hade smält och fått lite färg.

gott!

No comments: