Friday, October 5, 2012

ris- och tonfisklåda

Detta är en något modifierad version av en ris- och tonfisklåda som min mamma brukade göra (ursprung okänt). Den stora skillnaden mellan dom är nog kalori-innehållet. I mammas variant ingick både fler ägg och vispgrädde. Jag är lite mer.. modest.

Gör den i en vanlig ugnsfast form, typ lasagneform. Räcker till sådär 5-6 portioner ungerfär.

4 portioner ris (basmati är min favorit)
1 burk tonfisk i vatten (välj snäll sort!)
1 burk vit sparris
1 burk hela champinjoner

Äggstanning:
3 ekologiska ägg
5 dl lätt creme fraiche (15%)
ca 1 dl riven ost (riv själv! den köpta rivna är bara skit)
en liten liten klick majonäs
örtsalt & peppar

Gör såhär:
Koka riset i förväg. Smörj formen lätt och sätt ugnen på 200 grader.
Dela sparrisen i fjärdedelar och halvera eller kvarta burkchampinjonerna beroende på storlek. Blanda riset med sparrisen, champinjonerna och tonfisken i formen, försök fördela det så alla får av allt oavsett var i formen skeden hamnar.


Blanda äggstanningen med gaffel i en skål. Häll den över ingredienserna i formen och peta med gaffeln så stanningen rinner ner bland ingredienserna. Gör det ganska noggrannt för bättre resultat. platta till ytan efteråt.
Grädda i mitten av ugnen i 30-40 minuter, tills den stelnat och har fin färg ovanpå.

Jag brukar ha lite vitlöksdressing till, för jag är egentligen inte så rädd för kalorier, och för att det är sjukt gott, men det går precis lika bra att äta utan.

No comments: