Thursday, June 5, 2014

det där med makroner

makroner. franska makroner. macaron. jag har ju hängt på baktåget med dessa små söta kakor och hade tänkt skriva ner mitt sätt att göra dom på vid tillfälle, för varje gång jag ska göra en ny sats svär jag lite tyst om varför jag inte skrev ner det, och så måste jag kolla alla källor igen. jag har nämligen kombinerat några olika instruktioner med ett recept för att få det att funka. men nu när jag just bakat en sats, precis som vanligt, så orkar jag inte redogöra för det.

däremot tänkte jag skriva lite kort om vad som är grejen med makronerna, varför det finns så många instruktionsvideor (tutorials) på youtube om hur just makroner ska göras. för, ni vet, olika bakverk kräver ju lite olika skills. alla som börjar baka brukar ju börja med typ muffins, kladdkaka eller sockerkaka. när självförtroendet blivit lite större så ger de sig kanske på tårtor, eller kanelbullar. för att baka makroner verkar det krävas ett stort mått självförtroende (eller som i mitt fall, hybris). varför? såhär tror jag. jag tänkte göra en liknelse mellan olika bakverk och olika sorters människor för att illustrera.

kladdkaka och sockerkaka är bakvärldens motsvarighet till en flerbarnsmamma. luttrad. tålmodig. opretentiös. hon bryr sig lixom inte ifall du glömde smöra och bröa formen innan du blandade smeten, hon väntar tålmodigt medans du gör det, och skulle du råka glömma tiden hon ska vara i ugnen är hon lika förlåtande. trygg och förlåtande. och god.

kanelbullar är mer som motsvarigheten till en högstadielärare. du kommer undan med ganska mycket, men inte vad som helst, det är inte som med gamla mamma. om du har för varm degvätska så kommer hen gnälla, och resultatet blir inte bra. att jäsa lite för länge går bra, men ha inte bullarna inne för länge. ganska förlåtande men ändå bra mycket högre krav än mamma.

makroner är bakvärldens bortskämda lynniga 14-åring. fan ta dig om du inte har ställt fram allt och förberett INNAN du börjar vispa marängen. vad tänkte du? att den vispade marängen ska VÄNTA på att du ska sikta florsocker och mandelmjöl, skämtar du? du tänker aldrig på mig, bara på dig själv! alltså vad är det här för jävla hem, det går ju inte att boooo här! åååååh!

de flesta brukar tänka sig för innan de ger sig i kast med bortskämda 14-åringar. med rätta. men dom är himla fina när det blir rätt!

No comments: