Sunday, September 6, 2015

veganprinsess

min sambo tillika pappan till mina barn fyllde 36 idag. hurra! det finns bara en tårta i hans värld, och det är prinsesstårta, så för andra året i rad blev det vegansk sådan. eftersom jag övat en del på tårtbottnar sen förra året, plus upptäckten aquafaba (alltså kikärtsspad) dök upp i våras, så blev resultatet i år något bättre både smakmässigt och utseendemässigt. så hurra igen!



en riktig prinsesstårta har fluffig hög botten, så jag gör vegansk genoise enligt karolina tegelaars recept från facebookgruppen "kakboken utan ägg och mjölk". jag har dock ingen 15cms springform så jag gör den i min 24cm.

1,5 dl kikärtsspad (vad 1 tetra från ica innehåller)
2 dl socker
0,5 dl olja
3 dl vetemjöl

vispa först kikärtspadet och sockret tills det är tjockt och det blir som räfflor som består efter visparna. ca 5-10 minuter beroende på din visp, för mig tar det drygt 7 minuter. blanda FÖRSIKTIGT i oljan, och sedan lika försiktigt vetemjölet. du vill behålla så mycket luft som möjligt i smeten.

jag klär formen med bakplåtspapper både i botten och på sidorna för att slippa tjocka ströbrödssidor eftersom det ska bli tårta. Häll smeten i formen och jämna till lite försiktigt. grädda i mitten av ugnen 175 grader ca 40 minuter (vid mindre form tar det längre tid eftersom den då blir högre).

ta ut och låt svallna helt.

vaniljkräm

2 dl mandelmjölk
1 dl havrematgrädde
1,5 msk socker
3 msk maizenastärkelse
vaniljpulver

blanda ihop allt i en kastrull. skjud upp under omrörning och vispa när det börjar tjockna, ta av spisen när det bubblar. den blir tjockare när den svallnat. låt svallna helt.

när allt är svallnat; dela bottnen på mitten. bred vaniljkräm på undre lagret och lägg sylt ovanpå. vispa grädde (havregrädde brukar funka bättre i tårtor tycker jag eftersom den oftast blir fastare i konsistensen). lägg grädde i mitten och på översta delen. lägg på ett marsipanlock. gör egna marspianrosor (det finns bra tutorials på youtube). enjoy.


No comments: